Skocz do głównej treści

Witamy na stronie głównej Urzędu Miasta w Tomaszowie Mazowieckim

Nagłówek strony

Strona główna
Logo serwisu Urzędu Miasta w Tomaszowie Mazowieckim

Suwak ze zdjęciami

Tomaszowianie zdecydowanie chętniej korzystają z komunikacji miejskiej [WYNIKI BADAŃ]

Wzrost o 69,2 proc. liczby pasażerów w granicach administracyjnych miasta – to efekt wprowadzenia w Tomaszowie Mazowieckim bezpłatnej komunikacji miejskiej. Z badań marketingowych firmy Public Transport Consulting wynika, że rocznie pojazdami Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego podróżować będzie blisko 6 mln osób!

 Zdjęcie poglądaowe autobusu hybrydowego na tle Grot Nagórzyckich

Po wprowadzeniu bezpłatnej komunikacji miejskiej i nowego rozkładu jazdy, Miejski Zakład Komunikacyjny wykonuje 773 kursy (wzrost o 40,6 proc.) w dniu powszednim (nauki szkolnej), 375 kursów w soboty (wzrost o 30,7 proc.) i 323 kursy w niedziele (wzrost o 56,8 proc). Miesięcznie pojazdy komunikacji miejskiej wykonują blisko 200 tys. kilometrów.

 

 „Ósemka” najbardziej oblegana 

 

W maju 2018 r. w Tomaszowie Mazowieckim firma Public Transport Consulting przeprowadziła kompleksowe badania marketingowe wielkości popytu na usługi przewozowe, które objęły wszystkie kursy na każdej linii. Wynika z nich, że w dniu powszednim najwięcej pasażerów przewieziono na linii nr 8 (3 087 osób dziennie). Kolejną, pod względem wielkości przewozów, okazała się linia nr 4 (2 770 osób dziennie). Najmniejszą liczbę pasażerów zanotowano na większości linii podmiejskich (od 75 do 222 pasażerów).  

 

W stosunku do 2017 roku średniomiesięczna liczba pasażerów tomaszowskiej komunikacji miejskiej wzrosła aż o 195 558 osób, tj. o 56,8 proc. - w granicach miasta o 193 952 osoby (69,2 proc.), natomiast na obszarze podmiejskim o 1 606 osób (2,5 proc.).

 

W skali przeciętnego miesiąca popyt na usługi tomaszowskiej komunikacji miejskiej ukształtował się na poziomie 472 903 pasażerów, co daje prawie 6 mln osób rocznie.

 

Z badań firmy  Public Transport Consulting wynika, że wzrost liczby pasażerów w granicach administracyjnych miasta zdeterminowany został przez:

- przyznanie bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską dla mieszkańców Tomaszowa Mazowieckiego posiadających Kartę Tomaszowianina;

- wprowadzenie do ruchu 25 nowoczesnych, 12-metrowych autobusów hybrydowych;

- nowy układ tras linii oraz rozkłady jazdy zakładające zwiększenie wykonywanej pracy eksploatacyjnej;

- oparcie funkcjonowania wszystkich linii miejskich o stały moduł częstotliwości, którego efektem jest synchronizacja odjazdów różnych linii na głównych ciągach komunikacyjnych, powodująca znaczne ułatwienie i usprawnienie możliwości poruszania się po Tomaszowie Mazowieckim komunikacją miejską.

 

Prezydent Tomaszowa Mazowieckiego przyznaje, że w świetle wyników badań, uruchomienie bezpłatnej komunikacji miejskiej, wprowadzenie nowych linii i taryf, nowego rozkładu jazdy, zakup nowoczesnych autobusów hybrydowych oraz zmodernizowanie bazy MZK, należy uznać za zasadne. - Wszystkie te działania realizujemy z myślą o tomaszowianach. Takie wyniki świadczą o tym, że idziemy w dobrym kierunku i na pewno na tym nie poprzestaniemy. W planach mamy również transport elektryczny m.in. skutery, rowery, hulajnogi, które będzie można wynająć za niewielką opłatą. Oprócz poprawy komfortu chcemy też dbać o czyste powietrze – podkreśla Marcin Witko.

 

 

Pół roku bezpłatnej komunikacji miejskiej  

 

Od 1 stycznia 2018 r. z inicjatywy prezydenta Marcina Witko w Tomaszowie Mazowieckim została uruchomiona bezpłatna komunikacja miejska. Mogą z niej korzystać m.in. mieszkańcy miasta posiadający Kartę Tomaszowianina, a także osoby zamieszkujące tereny gminy wiejskiej na podstawie Tomaszowskiej Karty Komunikacyjnej. To ukłon w stronę wszystkich osób, które płacą podatki w Tomaszowie Mazowieckim. Kartę Tomaszowianina może bowiem otrzymać każdy mieszkaniec miasta, który rozlicza podatek dochodowy od osób fizycznych w Urzędzie Skarbowym w Tomaszowie Mazowieckim i deklaruje w swoim zeznaniu podatkowym, że miejscem jego zamieszkania jest miasto Tomaszów Mazowiecki (bez względu na to czy osiąga dochód), a także niepełnoletni członkowie jego rodziny w wieku powyżej 7 roku życia. Dzieci w wieku do lat 7 mogą korzystać ze zwolnień i ulg na podstawie Karty wydanej rodzicom lub opiekunom prawnym.

 

Wraz z uruchomieniem bezpłatnej komunikacji miejskiej został wprowadzony nowy rozkład jazdy. Powstał on na bazie konsultacji społecznych. Przede wszystkim uproszczono schemat połączeń, a także  poprawiono wykorzystanie taboru autobusowego. Poprawiono również częstotliwość i rytmiczność obsługi komunikacyjnej we wszystkich częściach Tomaszowa Mazowieckiego. W ramach wprowadzonych zmian utworzono węzeł przesiadkowy w centrum miasta na pl. Tadeusza Kościuszki.

 

MZK jednym z najnowocześniejszych w Polsce

 

Bezpłatna komunikacja to jedynie część dużego projektu miasta i Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego. Wraz z uruchomieniem nowego rozkładu jazdy, na tomaszowskie ulice wyjechały nowoczesne, ekologiczne, hybrydowe autobusy. Miasto i MZK zakupili w sumie 25 takich pojazdów.

 

Hybrydy są wyposażone w monitory LCD pokazujące m.in. trasę i czas przejazdu, informacje o najbliższych przystankach, wiadomości miejskie i pogodę. W pojazdach można też naładować telefon komórkowy i skorzystać z bezprzewodowego Internetu. Hybrydy są oczywiście monitorowane. Wraz z nowym taborem nie zabrakło udogodnień dla osób niepełnosprawnych tj. rozkładanych ramp, które umożliwiają bezproblemowy wjazd wózkiem inwalidzkim oraz specjalnych, elektronicznych tablic na boku pojazdów dla osób niedowidzących. 15 stycznia został również uruchomiony zintegrowany system informacji pasażerskiej.

 

Zakończyła się już budowa nowoczesnej bazy Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego. W ramach inwestycji powstało m.in. zaplecze techniczne do obsługi niskoemisyjnych autobusów hybrydowych, stanowiska serwisowe, stacja kontroli pojazdów, myjnia automatyczna i magazyny.

 

Urząd Miasta oraz Miejski Zakład Komunikacyjny otrzymali dofinansowanie na zakup 25 hybrydowych autobusów oraz budowę nowoczesnej bazy. Wnioski zostały najlepiej ocenione w województwie łódzkim. Łączna wartość obu projektów to 59,6 mln zł.


Inne artykuły


Ta strona używa plików cookies.

Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się więcej z naszej polityki prywatności.

Więcej Zamknij