Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
„Odkryć i zrozumieć świat”
Gmina Miasto Tomaszów Mazowiecki otrzymała dofinansowanie w wysokości 832 205,00 zł. ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektu „Odkryć i zrozumieć świat” w ramach Priorytetu IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Poddziałania 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt „Odkryć i zrozumieć świat” należy do projektów systemowych POKL pn. „Indywidualizacja nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych”.
Projekt realizowany jest w okresie od 1 lutego 2012 r. do 31 lipca 2013 r. w następujących szkołach podstawowych w Tomaszowie Mazowieckim:
- Szkoła Podstawowa nr 1 im. Aleksandra Kamińskiego, ul. L. W. Maya 11/13
- Szkoła Podstawowa nr 6, ul. Gminna 5/9
- Szkoła Podstawowa nr 7, ul. Ludwikowska 113/115
- Szkoła Podstawowa nr 10, ul. Ostrowskiego 14
- Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Pawła II, ul. Wiejska 29/31
- Szkoła Podstawowa nr 13 Pomnik Tysiąclecia Państwa Polskiego, ul. J.U. Niemcewicza 50/56
- Szkoła Podstawowa nr 14, ul. J. Słowackiego 32/42.
Środki finansowe w wysokości 832 205,00 zł będą przeznaczone na doposażenie szkół i zakup pomocy dydaktycznych wynikających z procesu indywidualizacji (m.in.: komputery, sprzęt kopiujący, tablice interaktywne, projektory multimedialne, instrumenty muzyczne, meble, telewizor, radioodtwarzacze CD i odtwarzacze DVD, aparaty fotograficzne, specjalistyczne oprogramowanie, pakiety do diagnozowania i korygowania dysfunkcji i dysharmonii rozwojowych, takich jak: wady wymowy, dysleksja, wady postawy, zaburzenia koordynacji ruchowej i in. oraz materiały biurowe, papier ksero, tonery do ksero i drukarek).
Dodatkowe zajęcia pozalekcyjne są realizowane od dnia 13 lutego 2012 r. dla 814 uczniów klas I-III szkół podstawowych w Tomaszowie Mazowieckim.
W ramach projektu szkoły podstawowe realizują następujące zajęcia:
- zajęcia dla dzieci ze trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji;
- zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych;
- zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy;
- zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej;
- gimnastykę korekcyjną dla dzieci z wadami postawy;
- zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych.
- Każdy uczestnik projektu będzie objęty wsparciem minimum 30 godzin zajęć w roku szkolnym.
- Szczegółowy wymiar godzin zajęć kształtuje się następująco w okresie realizacji projektu:
- 1800 godzin zajęć dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym z dysleksją,
- 1080 godzin zajęć dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych,
- 600 godzin zajęć logopedycznych,
- 600 godzin zajęć socjoterapeutycznych i psychoedukacyjnych dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej,
- 120 godzin zajęć terapeutycznych dla dzieci niepełnosprawnych,
- 300 godzin zajęć gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami postawy,
- 1140 godzin zajęć rozwijających zainteresowania uczniów uzdolnionych
z uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych, w tym:
- 300 godzin zajęć matematycznych,
- 60 godzin zajęć ekologicznych,
- 60 godzin zajęć informatycznych,
- 540 godzin zajęć matematyczno-przyrodniczych,
- 180 godzin zajęć przyrodniczo-ekologicznych;
- 1440 godzin zajęć rozwijających zainteresowania uczniów uzdolnionych, w tym:
- 300 godzin zajęć teatralnych,
- 180 godzin zajęć plastycznych,
- 240 godzin zajęć muzycznych,
- 360 godzin zajęć z języka angielskiego,
- 60 godzin zajęć z języka niemieckiego,
- 180 godzin zajęć polonistycznych,
- 60 godzin zajęć czytelniczych,
- 60 godzin zajęć ortograficznych.
W/w zajęcia realizowane są przez nauczycieli w ramach art. 42 ustawy - Karta Nauczyciela.